27 juli 2014

Stone Mountain

Stone Mountain är en stor granitsten som ligger 20 min från Atlanta. Det är verkligen 1 sten precis som Ayers Rock i Australien. Denna är minimalt mindre än Ayers Rock men absolut inte lika känd.
Den del av stenen som vi kan se, alltså ovan jord, är ca 10% och resen ligger under jord. Den bildades när jordskorpan drog ihop sig för ett antal miljoner år sen och kom då upp till ytan.

Vi tar linbanan upp för att se på utsikten.

 Efter 5 min var vi uppe på 514m höjd. En fantastisk utsikt mötte oss och vi kunde se Atlanta i horisonten. Synd att det idag var lite soldisigt.
 Hela familjen samlad.

 Regnet bildar små pölar i sänkorna.
 Väldigt många fåglar njuter av uppåtvindarna som blir vid stenen. Detta måste vara någon sorts örn eller falk, sorry men jag är ingen ornitolog!
 Här är en bättre bild som ger en aanan uppfatning av stenens storlek.
 Dessa utkarvningarna är världerns största reliefkonstverk.
För att få en uppfattning om dess storlek sägs att på mittersta hästens bakdel kan man ställa 2 skolbussar efter varandra. Den föreställer de 3 mest prominenta karlarna i Inbördeskriget. President Jefferson Davis, Generalerna Robert E Lee & Thomas J Jackson.
 På vägen hem stannade vi till på Lennox Mall, ett "finmall" där priserna ligger lite högre än på ett outlet mall.
Denna Nike-affären var jättehäftigt inredd med en full basketplan med ganska kitchiga korgar.
 Det var stort och hade många affärer.
 Så vi lyckades spendera en slant idag oxå!
 Dock stnnade vi på Wal*Mart oxå och handlade med oss lite enkel kvällsmat som vi käkade nere vid poolen. Ett lugnt och härligt sätt att avsluta dagen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kära vänner jag följer varje dag. Ni får se så mycket fint och äter gott.
har jag sett men jag har surfat för mycket så datorn har fått vila. Lena vet nog varför det blir så. Här haar varit såhett så man har knappt kunnat vara ute. vattnet i skanör var30gr. varmt i går.i dag regnar det lite. Kram till er alla Gerd.